Jednolite opakowania wyrobów tytoniowych – Fakty i wyzwania
Jednolite opakowania wyrobów tytoniowych – Fakty i wyzwania
Profilaktyka tytoniowa należy do istotnych działań prozdrowotnych prowadzonych na świecie. 31 maja 2016 roku wypadnie kolejny Światowy Dzień bez Tytoniu. W tym roku Światowa Organizacja Zdrowia (World Health Organization) na tę okazję przygotowała hasło: "Jednolite opakowania wyrobów tytoniowych – Fakty i wyzwania".
Wraz z wprowadzeniem powyższego sloganu wiążą się określone akcje kierowane przez WHO. Organizacja dąży do przygotowania państw członkowskich na wprowadzenie nowych, jednolitych, wystandaryzowanych opakowań wyrobów tytoniowych. Według tych założeń opakowania tytoniowe nie powinny zawierać logo, kolorów, firmowych obrazków ani informacji reklamujących dany wyrób tytoniowy.
Opakowania papierosów pozbawione wszelkich form wizualnych, zmniejszają ich atrakcyjność i wartość dla konsumentów. Ograniczenie stosowania opakowań w formie reklamy i promocji, może zwiększyć skuteczność profilaktyki zdrowotnej i zmniejszyć popyt na wyroby tytoniowe.
Nadchodzący Światowy Dzień bez Tytoniu stanowi również dobrą okazję do zapoznania się ze szkodliwościami jakie niesie za sobą palenie papierosów.
Jak podają badania, aż 4000 substancji toksycznych jest zawartych w dymie tytoniowym, z czego 40 wykazuje działanie rakotwórcze. Nikotyna oddziałuje w mózgu na ośrodkowy układ nerwowy, podobnie jak kokaina czy heroina. Palenie papierosów uzależnia równie silnie, jak twarde narkotyki.
Wypada też dodać, że szczególnie narażeni na dym tytoniowy są również tzw. bierni palacze. Przebywając w towarzystwie osoby palącej, wdychamy ten sam trujący dym, o czym wiele osób zapomina. Niepokojącym jest fakt, iż 80% osób dorosłych uważa, że bierne palenie może spowodować poważne choroby u osób niepalących. Ponadto prawie 50% palących dorosłych przyznaje, że pali w obecności dzieci.
Jak podają statystyki w Polsce nałogowo pali papierosy 9 milionów osób. Wśród nich aż 3,5 mln to kobiety.
Światowy Dzień bez Tytoniu to dobra okazja, żeby podjąć wyzwanie rozstania się z papierosem.